Poznáte biorytmus svojho dieťaťa?
MAMINA - DIEŤA Kým naváľame na naše ratolesti školské povinnosti i množstvo záujmových krúžkov, mali by sme poznať a rešpektovať biorytmus, ktorý v priebehu dňa ovplyvňuje schopnosť dieťaťa sústrediť sa.
Ráno je kritické
Každý rodič asi pozná tortúru budenia školákov, ktorí by rannú siestu ešte radi predĺžili. Nič sa však nedá robiť, školský zvonec zazvoní nemilosrdne o ôsmej na prvú vyučovaciu hodinu a to už musia všetci sedieť na svojich miestach.
Kým sa dospelí v práci štartujú rannou kávou a nezáväzným rozhovorom s kolegami, školopovinné deti a ich starší súrodenci už zažívajú krušné chvíle pri písomke či skúšaní pred tabuľou. Odborníci však tvrdia, že podobným aktivitám s vysokým nasadením koncentrácie by mali učitelia svojich žiakov vystavovať až po 9. hodne, kedy začína duševná výkonnosť stúpať. Čo s tým, keď rozvrh nepustí a na začiatku vyučovania zvyknú byť aj také náročné predmety, ako matematika alebo chémia. Nesprávnym je aj riešenie nedostatku pedagógov alebo preťaženosti školy nultými hodinami, na ktorých sa neraz aj skúša. Nútiť dieťa sústrediť sa takto skoro, môže mať za následok podráždenosť žiaka, bolesti hlavy, a neskôr i zníženie jeho odolnosti voči infekčným ochoreniam.
Učenie v ten pravý čas
Pretože dieťa trávi celé predpoludnie v školskom prostredí, pred prípravou na školu v domácom prostredí mu treba poskytnúť pauzu na oddych. Nakoniec, tento rytmus je prirodzený, pretože poobede aj pre stratu energie kvôli tráveniu obeda nastáva u každého jedinca útlm. Najvhodnejší čas na riešenie rovníc, písanie slohov a učenie sa fyzikálnych definícií či anglických slovíčok sú poobedňajšie hodiny medzi 16. až 17. hodinou. Problémom je, že práve v tomto čase sa deti zúčastňujú rôznych mimoškolských aktivít a príprave úloh sa venujú večer, kedy by mali už oddychovať. Preto treba vždy dobre zvážiť počet krúžkov, do ktorých syna alebo dcéru zapíšeme, aby sme dieťa nepreťažovali a zbytočne nestresovali. Zle rozvrhnutý denný režim a nedostatok relaxu môže mať pre dieťa rovnaké dôsledky ako u dospelého človeka. Vyčerpanosť a zníženie imunity organizmu.
Biorytmus a zmeny v duševnej výkonnosti počas dňa:
- 8. hodina – znížená schopnosť sústredenia
- 9. až 12. hodina – postupný vzostup až vrchol duševných schopností
- 13. až 15. hodina – výrazný útlm energie
- 16. až 17. hodina – opäť nárast a optimálny stav výkonnosti
- 18. až večerné hodiny – znižovanie aktivity a ubúdanie duševných síl
redakcia Doma a Rada, FOTO: www.freepik.com